Για τους μηχανικους του Blog
Με την έναρξη του χρονολογικού έτους
είδαμε χιλιάδες εκπαιδευτικούς να βγαίνουν στους δρόμους και να διαδηλώνουν
κατά του ¨προσοντολογίου¨.Ένα νομοσχέδιο που απαξιώνει πλήρως το πτυχίο και τις
προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών και θέτει κριτήρια για προσλήψεις την γνώσει
ξένων γλωσσών και τα σεμινάρια άνω 300 ωρών επιβάλλοντας ένας ανελέητο
ανταγωνισμό προσόντων. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προσπαθεί να περάσει ένα
αντίστοιχο νομοσχέδιο στον δικό μας κλάδο που θα αμαυρώσει την εργασιακή μας
προοπτική. Πάμε να δούμε αναλυτικά τι επιπτώσεις θα έχει στον κλάδο των
μηχανικών.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε κατεύθυνση
μνημονιακής πολιτικής επιχειρεί να διαλύσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των
μηχανικών με την μνημονιακή λογική του «ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων».
Όμως, ουσιαστικά ,το άνοιγμα αυτό σημαίνει το κλείσιμο για όσους έχουν τις
σπουδές και τις γνώσεις να το ασκήσουν. Το πτυχίο αντικαθίσταται από τον ατομικό
φάκελο διαβάθμισης της επαγγελματικής ευθύνης
ο οποίος περιλαμβάνει πιστοποιητικά σεμιναρίων επί πληρωμή και μετεκπαίδευσης
χωρίς καμιά κατοχύρωση στο πτυχίο. Έτσι παραμένει το κλειστό επάγγελμα
παραμένει κλειστό σε όλους τους νέους μηχανικούς που αδυνατούν να πληρώσουν τα
έξοδα για τα σεμινάρια και τις εξετάσεις.
Το κερασάκι στην τούρτα αποτελούν οι
αλλαγές στο ΤΕΕ(Τεχνικό επιμελητήριο Ελλάδας έχει σκοπό την προαγωγή της
επιστήμης στους τομείς που σχετίζονται με την ειδικότητα των μελών του)που
εισάγει «ηλεκτρονικό μητρώο συντελεστών παραγωγής δημόσιων και ιδιωτικών
τεχνικών έργων (ΜΗ.Τ.Ε.)» που αναφέρεται
ρητά σε μητρώα που αφορούν όχι μόνο τα δημόσια αλλά και τα ιδιωτικά έργα.Η επιχειρούμενη
επέκταση του τρόπου παραγωγής των δημόσιων έργων σε μελέτη και κατασκευή και
στα ιδιωτικά, συνεπάγεται την πλήρη απόσπαση του πτυχίου από τα επαγγελματικά
δικαιώματα και στην πραγματικότητα την αντικατάστασή του από ένα εισιτήριο
εισόδου σε ένα κύκλο πιστοποιήσεων, μέσω μίας απόλυτης διάσπασης του
επαγγελματικού αντικειμένου.
Η διάσπαση αυτή γίνεται μέσω των
τάξεων του πτυχίου:
·
Οι νέοι μηχανικοί
που κατέχουν μόνο το πτυχίο τους εγγράφονται στα μητρώα ως «δόκιμοι» ή
«υποψήφιοι» μελετητές με δυναμικό μηδενικών μονάδων που ισοδυναμούν με μηδενικά
επαγγελματικά δικαιώματα.
·
Πτυχίο Α τάξης.
Λαμβάνεται μετά από τέσσερα χρόνια εγγραφής στο ΤΕΕ και την λήψη του πρώτου
πτυχίου. Το πτυχίο Α’ τάξης δίνει τη δυνατότητα υπογραφής έργων μέχρι το
χρηματικό όριο του προεκτιμόμενου προϋπολογισμού της μελέτης. Αντίστοιχα
μεγαλύτερα όρια υπάρχουν όσο μεγαλώνει η τάξη του πτυχίου.
·
Πτυχίου Β’ και Γ’
τάξης αντίστοιχα, τυπική προϋπόθεση είναι η παρέλευση ικανού χρόνου από τη λήψη
του πτυχίου (8ετία και 12ετία αντίστοιχα) και η εκπόνηση μελετών ή η προσκόμιση
δελτίων παροχής υπηρεσιών, συνολικού οικονομικού αντικειμένου τουλάχιστον ίσου με
το άνω όριο αμοιβών μελετών της τάξης στην οποία ζητείται η εγγραφή.
Αυτό σημαίνει ότι επι 4 χρόνια που δεν
θα μπορεί ο δόκιμος μηχανικός να αναλάβει κάποιο έργο άρα οι απολαβές του θα
είναι πολύ χαμηλές καλείται να πληρώσει τις φορολογικές εισφορές στο ΤΕΕ και τα
σεμινάρια που καθορίζουν το πόσο καταρτισμένος είναι. Έτσι το επάγγελμα κλείνει
και για αυτούς που δεν μπορούν να πληρώσουν τις εισφορές στο ΤΕΕ.Τα παραπάνω
επιδεινώνουν την ανεργία στους μηχανικούς και πόσο μάλλον στους νέους
μηχανικούς και να καθιερώσουν την χαμηλά αμειβόμενη εντατικοποιημένη και
ευέλικτη εργασία. Όλα τα παραπάνω αποτυπώνονται στις εξής εργασιακές σχέσεις :
α) Μισθωτοί τεχνικοί: Οι εργασιακές συνθήκες είναι σκληρές και
χαρακτηρίζονται από την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τις
αλλεπάλληλες μειώσεις μισθών, τα εξαντλητικά ωράρια, την επισφάλεια στην
εργασία και την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. B) Μηχανικοί με μπλοκάκι:
Αυτό το εργασιακό καθεστώς δίνει την επιλογή στον εργοδότη να μη
προσλαμβάνει το μηχανικό με την ιδιότητα αυτή καθ’ αυτή, αλλά να τον ονομάζει
“ελεύθερο συνεργάτη”. Αυτό απαλλάσσει τον εργοδότη από κάθε υποχρέωση ασφάλισης
και την μετακυλύει στις πλάτες του εργαζόμενου, ακυρώνει τις όποιες συμβάσεις
εργασίας και εντείνει την επισφάλεια του εργαζόμενου. Γ) Ελεύθεροι
επαγγελματίες/ Αυτοαπασχολούμενοι μηχανικοί: Οι υπέρογκες ασφαλιστικές
εισφορές, η βαριά φορολογία και η συρρίκνωση του κλάδου των κατασκευών στέλνει
ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι των αυτοαπασχολούμενων μηχανικών στην ανεργία.
Υ.Γ: Μια πρόχειρη ανάλυση, ένα άρθρο
μετά από καιρό, ελπίζω να συγχωρεθεί η απουσία μου.
ΠιΠίλας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου